Tekoäly on toimitusketju, ei taikasauva: mitä NIS2 tarkoittaa tekoälyn hallinnalle
Kirjoittaja Ilpo Elfving / Econ Toimitusjohtaja
Kirjoittaja Ilpo Elfving / Econ Toimitusjohtaja
Valmistunut tekoälyinsinööri kuljettaa Wolt-ruokaa karkotusuhan alla samalla kun 50-70% kansainvälisistä opiskelijoista keskeyttää erikoisaloilta. Kuinka Integraattori-PM-malli ja intratekoäly voivat ratkaista Suomen osaajien integraatiokriisin.
Read moreSuomen kyberturvallisuuslaki 124/2025 asettaa elintarvikealan johdolle henkilökohtaisen vastuun kyberturvallisuudesta. Kriittiset määräajat, 7 miljoonan euron seuraamukset ja konkreettiset toimenpiteet vaatimustenmukaisuuden saavuttamiseksi.
Read moreSain äskettäin omakohtaisen kokemuksen, kun johtava tekoäly-yhtiö ei pystynyt ratkaisemaan yksinkertaista laskutuskiistaa seitsemässä viikossa (yhä käynnissä kirjoitushetkellä) tekoälyavusteisen tuen kautta. Sähköpostit ohjautuivat hiljaisesti chatbotteihin, tiketit pirstoutuivat rinnakkaisiin viestiketjuihin vain osittaisella kontekstilla ja historialla, duplikaatteja luotiin ja suljettiin ilmoittamatta, konteksti katosi kun asia eskaloitiin ihmiselle, ja prosessi palasi useita kertoja tekoälysilmukkaan sen jälkeen kun ihminen oli tehnyt päätöksen ja luvannut hyvityksen. Tämä paljastaa jotain olennaista siitä, miten tekoäly käytännössä toimii.
Kyse ei ole yksittäisen toimittajan ongelmasta. Se osoittaa, mitä tapahtuu kun tekoälyohjattua tukea käsitellään kätevänä automaatiotasona eikä sinä, mitä se todellisuudessa on: digitaalinen toimitusketju, joka koostuu chatista, sähköpostijärjestelmistä, reitityslogiikasta, kielimalleista, liitännäisistä ja taustajärjestelmien integraatioista – joista jokaisella on omat omistajat, lokit ja vikatilat.
Elintarvike-, kaupan- ja terveysalan johtajille, jotka kuuluvat nyt Suomen kyberturvallisuuslain (124/2025) piiriin, tällä on suora merkitys. Jos tekoäly koskettaa esimerkiksi tuotannonsuunnittelua, toimituslupausta, kylmäketjun seurantaa tai potilaskirjauksia, olet laillisesti vastuussa koko ketjun hallinnasta. Et vain "tekoälyosuudesta".

Suomen kyberturvallisuuslain 10 § edellyttää, että johto ylläpitää riittävää osaamista kyberturvallisuuden riskienhallinnasta ja henkilökohtaisesti hyväksyy turvallisuustoimenpiteet. Tämä velvoite ulottuu tekoälyjärjestelmiin, jotka koskettavat keskeisiä toimintoja. Tekoälyn hallinnan delegointi kokonaan IT-osastolle ei ole enää juridisesti puolustettavissa.
Kyberturvallisuuslaki (124/2025) toimeenpanee EU:n NIS2-direktiivin Suomessa. Sen keskeisimmät vaatimukset ovat selkeät:
NIS2-direktiivin artikla 21 sisällyttää nimenomaisesti toimitusketjun turvallisuuden pakolliseksi riskienhallinnan osa-alueeksi. Tekoälyjärjestelmät – olipa ne upotettu toiminnanohjausjärjestelmään, asiakaspalvelun taustalla tai automatisoimassa kliinistä dokumentaatiota – ovat osa tuota toimitusketjua.
Tekoälyn hallinta tuntuu liukkaalta, koska "tekoäly" ei ole koskaan yksi asia. Jokainen tekoälypohjainen palvelu on pino komponentteja ja toimittajia:
Sähköpostiosoitteet, chat-käyttöliittymät, rajapinnat, mobiilisovellukset – jokaisella on reitityssäännöt, jotka voivat hiljaisesti ohjata viestejä muualle.
Tikettijärjestelmät, työnkulun automaatio, agenttikehykset – päättävät, minne pyynnöt menevät ja mikä konteksti kulkee mukana.
Vastauksia tuottavat kielimallit, tikettejä reitittävät luokittelumallit, toimintoja ehdottavat ennustemallit – jokaisella on eri tarjoajat, versiot ja käyttäytymistavat.
Yhteydet toiminnanohjaus-, varastonhallinta-, potilastieto-, asiakkuudenhallinta-, laskutus- ja logistiikkajärjestelmiin – missä tekoälyn tuotokset muuttuvat todellisiksi toimiksi.
Missä kehotteet, konteksti ja tuotokset tallennetaan – vaikutuksineen tietojen sijaintiin, säilytysaikaan ja sääntelynmukaisuuteen.
Kun jokin menee pieleen – konteksti katoaa, päätöksiä tehdään puutteellisin tiedoin, eskalaatiot eivät koskaan tavoita ihmisiä – vika harvoin on "tekoälyssä". Se on näiden kerrosten välisissä saumoissa.
NIS2 ei välitä, johtuuko häiriö haitallisesta teosta vai alkaako se kielimallista, liitännäisestä tai sähköpostin reitittimestä. Se tarkastelee vaikutusta keskeisiin palveluihisi ja sitä, hallitsitko riskejä koko digitaalisessa toimitusketjussa.
Abstrakti konkretisoituu, kun kartoitat tekoälyn kosketuspisteet todellisissa toiminnoissa.
Tekoäly analysoi lämpötilaanturien dataa ennustaakseen pilaantumista tai laukaistakseen hälytyksiä. Jos malli luokittelee kriittisen poikkeaman väärin, tuoteturvallisuus vaarantuu.
Tekoäly ennustaa tilausmääriä tuotannonsuunnitteluun. Väärät ennusteet kertautuvat ylivarastoiksi, hävikiksi tai puutteiksi koko toimitusketjussa.
Tekoälyavusteinen GDSN-tietojen syöttö ja tuotekuvaukset. Virheet leviävät vähittäiskauppiaille, vaatimustenmukaisuusjärjestelmiin ja kuluttajille näkyviin etiketteihin.
Tekoäly reitittää ja vastaa toimittajien sähköposteihin. Kadonnut konteksti tai väärin ohjatut viestit voivat häiritä hankintojen ajoitusta.
Tekoäly suunnittelee jakelureitit reaaliaikaisen datan perusteella. Mallivirheet tai vanhentunut data voivat viivästyttää aikakriittisiä toimituksia.
Tekoälyavusteinen luokittelu ja ilmoitusten valmistelu. Väärä luokittelu aiheuttaa vaatimustenmukaisuusriskejä ja rajaviiveitä.
Tekoälychatbotit käsittelevät tilausten tilaa, toimitusaikoja ja poikkeuksia. Jos eskalaatiopolut katkeavat, asiakasongelmat jäävät ratkaisematta.
Tekoäly säätää hintoja kysynnän, varaston ja kilpailun perusteella. Hallitsemattomat mallit voivat nakertaa katteita tai asiakasluottamusta.
Tekoäly litteroi vastaanottoja tai tiivistää potilashistorioita. Virheet lääketieteellisessä kontekstissa voivat vaikuttaa hoitopäätöksiin.
Tekoäly priorisoi potilaiden pyyntöjä ja aikatauluttaa vastaanotot. Väärin ohjatut kiireelliset tapaukset luovat potilasturvallisuusriskejä.
Tekoälyavusteinen reseptien tarkistus tai annosten laskenta. Mallivirheillä tässä yhteydessä on suoria turvallisuusvaikutuksia.
Tekoäly hoitaa ajanvarausmuistutuksia, seurantaa ja kyselyitä. Kadonneet viestit tai virheellinen tieto heikentää luottamusta ja hoidon jatkuvuutta.
Otamme tekoälyn käyttöön vain silloin, kun se tuottaa mitattavaa ja hallittua arvoa. Ei mukavuuden tai uutuudenviehätyksen vuoksi. Hallintapuutteet, joita ilmenee jopa johtavilla tekoälytoimittajilla, osoittavat juuri miksi: hallitsematon tekoäly luo hallitsematonta riskiä. Jos et pysty kartoittamaan tekoälyominaisuuden taustalla olevaa toimitusketjua, et voi hallita sitä. NIS2:n mukaan olet vastuussa sen hallinnasta.
Kun tekoälypohjaiset prosessit hajoavat, juurisyyt eivät tyypillisesti ole monimutkaisia. Ne ovat arkisia hallintapuutteita:
Näkymätön kanavan vaihto. Käyttäjän viestit ohjautuvat hiljaisesti sähköpostista chattiin ja tekoälylle ilman ilmoitusta. Hallinnan näkökulmasta tämä tarkoittaa läpinäkyvyyden ja jäljitettävyyden menetystä.
Pirstoutunut konteksti. Mallipäivitykset, alustamuutokset tai järjestelmäintegraatiot, jotka katkaisevat jatkuvuuden. Myöhemmät ihmisagentit tai seuraavat tekoälyvuorovaikutukset eivät näe koko historiaa.
Ei selkeää omistajaa koko ketjulle. Sähköposti, chat, tekoäly ja taustajärjestelmät toimivat erillisinä siiloina. Kukaan ei ole vastuussa kokonaisratkaisusta ja tietojen yhdenmukaisuudesta.
Käytännön ja todellisuuden välinen kuilu. Laskutusjärjestelmä hyväksyi peruutuksen; tekoäly vaatii edelleen eri prosessia. Toiminnanohjausjärjestelmä näyttää tuotetta varastossa; tekoälychatbot väittää toista.
Mikään tästä ei vaadi ulkoista voimaa tai hyökkäystä. Näin käy, kun tekoälyä kohdellaan työkaluna, jonka voi vain kytkeä päälle, unohtaen että olet laajentanut digitaalista toimitusketjuasi useammilla integraatiopisteillä, liikkuvilla osilla ja tavoilla menettää konteksti ja omistajuus.
Johtajat eivät tarvitse uutta 40-sivuista viitekehystä. He tarvitsevat listan välttämättömyyksistä, jotka yhdistävät tekoälyn hallinnan olemassa oleviin NIS2-velvoitteisiin.
Tee nimenomainen hallitustason päätös: keskeisiä toimintoja koskettavat tekoälyjärjestelmät kuuluvat NIS2-riskienhallintaan. Dokumentoi päätös.
Jokaista kriittistä tekoälykäyttötapausta varten piirrä kaavio: viestintäkanavat, orkestrointireititys, mallitoimittajat, liitännäisyhteydet, tietovarastot ja sijaintimaat. Yksi sivu per käyttötapaus.
Nimitä prosessinomistaja jokaiselle tekoälypohjaiselle toiminnolle, ei "tekoälytiimiä". Omistaja on vastuussa lopputuloksista riippumatta siitä, kuinka monta työkalua on ketjutettu yhteen.
Vaadi tekoälyratkaisuja kirjaamaan kanavasiirtymät, säilyttämään tapaushistoria päivitysten yli ja tarjoamaan ihmisille täydellinen konteksti. Kiellä "suljetut tekoälysilmukat" ilman eskalaatiopolkua.
Lisää tekoäly- ja pilvimallitoimittajat toimittajariskien hallintaohjelmaan. Kata sopimuksissa datan käyttö, sijainnit, alikäsittelijät, poikkeamailmoitukset ja tuki-SLA:t.
Jos tekoäly koskettaa HACCP-läheisiä järjestelmiä, kylmäketjun seurantaa, jäljitettävyyttä tai GDSN-tuotetietoja, sisällytä se kyberturvallisuusriskien hallintamenettelyysi. Ruokavirasto valvoo elintarvikealan toimijoiden NIS2-vaatimustenmukaisuutta. Linjaa tekoälyn hallinta heidän odotustensa mukaisesti.
Tekoäly potilaspoluissa, kliinisessä dokumentaatiossa tai lääkehoidon hallinnassa sisältää sekä NIS2- että toimialakohtaisia sääntelyvaatimuksia. Varmista, että tekoälyn hallinta integroituu olemassa oleviin potilasturvallisuuden ja tietosuojan viitekehyksiin.
Tekoäly tulliluokittelussa, reittioptiomoinnissa tai B2B-viestinnässä vaikuttaa kaupan vaatimustenmukaisuuteen ja asiakassuhteisiin. Kartoita tekoälyriippuvuudet EDI/Peppol-, varastonhallinta- ja kuljetuksenhallintajärjestelmissä osana digitaalisen toimitusketjun arviointia.
Käytä tätä tarkistuslistaa arvioidaksesi nykyistä tekoälyn hallintaasi ja tunnistaaksesi puutteet.
Päätä muodollisesti, että keskeisiin palveluihin sidotut tekoälyjärjestelmät kuuluvat NIS2-riskienhallintaan. Dokumentoi päätös.
Listaa kaikki tuotannossa tai piloteissa olevat tekoälytyökalut, mukaan lukien ulkoiset SaaS-palvelut, joissa on sisäänrakennettu tekoäly, ja sisäiset kokeilut.
Jokaista kriittistä tekoälykäyttötapausta varten piirrä kaavio kanavista, orkestratiosta, malleista, liitännäisistä ja tietojen sijainneista.
Jokaisella tekoälypohjaisella prosessilla on nimetty omistaja, joka vastaa tuloksista ja riskeistä – ei vain "tekoälytiimi".
Määrittele, miten tapaukset siirtyvät tekoälyn ja ihmisten välillä. Vaadi täyden historian siirto. Kiellä suljetut tekoälysilmukat.
Tekoäly- ja pilvimallitoimittajat sisällytetty toimittajariskien hallintaohjelmaan dokumentoiduin arvioinein.
Tekoäly on jo osa digitaalista toimitusketjuasi. Ainoa kysymys on, hallitsetko sitä tarkoituksellisesti vai löydätkö puutteet poikkeaman aikana.
Suomen kyberturvallisuuslaki on nyt voimassa. Johto on henkilökohtaisesti vastuussa. Toimitusketjun turvallisuus – tekoälytoimittajat mukaan lukien – on nimenomaisesti soveltamisalassa.
Hyvä uutinen: jos olet jo toteuttanut NIS2-riskienhallinnan perinteisille IT- ja OT-järjestelmillesi, viitekehyksen laajentaminen tekoälyyn on saavutettavissa. Samat periaatteet pätevät: kartoita riippuvuudet, nimeä omistajat, hallitse toimittajia, integroi kontrollit, varaudu poikkeamiin.
Jos onnistut tässä, tekoälystä tulee hallittu kyvykkyys, joka tukee resilienssiä ja vaatimustenmukaisuutta. Jos sivuutat sen, olet vaarassa joutua – ja asiakkaasi kanssasi – hallitsemattomaan tekoälysilmukkaan, jossa kukaan ei omista lopputulosta.
Ja toisin kuin laskutuskiistassa, tuon silmukan kustannus elintarviketurvallisuudessa, potilashoidossa tai kaupan vaatimustenmukaisuudessa ei ole vähäpätöinen.
Lähteet:
Upota tekoäly tietoturvan hallintajärjestelmääsi (ISMS): pääsynhallinta, muutoksenhallinta, turvallinen kehitys, liiketoiminnan jatkuvuus. Käsittele kriittistä tekoälykonfiguraatiota kuten koodia: katselmointi, testaus, dokumentointi.
Määrittele tekoälykohtaiset poikkeamatilanteet: tietovuoto tekoälyn kautta, turvattomat automaattiset päätökset, prosessikatkokset. Sisällytä eristysmenettelyt ja todisteiden säilyttäminen.
Johdon on ymmärrettävä: kielimallit ennustavat sanoja, eivät totuutta; konteksti-ikkunat ovat rajallisia; reitityskerrokset voivat hiljaisesti pudottaa tietoa. Tämä täyttää "riittävän perehtyneisyyden" vaatimuksen.
Tekoälysopimukset kattavat datan käytön rajoitukset, poikkeamailmoitukset, viranomaaisyhteistyön ja ominaisuuksien hallinnan.
Tekoäly upotettu olemassa olevaan pääsynhallintaan, muutoksenhallintaan, turvalliseen kehitykseen sekä liiketoiminnan jatkuvuus- ja toipumissuunnitelmiin.
Kriittiset tekoälyjärjestelmät kirjaavat kehotteet, kontekstin, työkalukutsut ja tuotokset. Poikkeamaseuranta on määritelty.
Poikkeamien käsittelyohjeet sisältävät tekoälykohtaiset skenaariot, eristysmenettelyt ja todisteiden säilyttämisen.
Johto koulutettu tekoälyn käyttäytymisestä, rajoituksista ja riskeistä täyttääkseen "riittävän perehtyneisyyden" vaatimuksen.
Käytännön "tekoälyn turvallinen käyttö työssä" -koulutus henkilöstölle, joka on tekemisissä tekoälypohjaisten järjestelmien kanssa.
Tekoälyn hallinta linjattu toimialakohtaisten odotusten mukaisesti (Ruokavirasto, Valvira jne.).
Tekoälyarkkitehtuurit, riskiarvioinnit, kontrollit ja hyväksynnät dokumentoitu viranomaisille osoittamista varten.